Onboarding is het managen van verwachtingen
Weet je wat de overeenkomst is tussen een vakkenvuller en de CEO van een supermarktconcern? Ze moeten allebei goed worden ingewerkt. Verwachtingen managen is daarbij de sleutel tot een succesvolle onboarding.
Voor wie nog niet echt bekend is met de term: onboarding is meer dan de klassieke eerste werkdag, waarop de nieuwe m/v wordt voorgesteld aan de directe collega’s en leidinggevenden. Waarna de nieuwe medewerker wordt geacht om zo snel en zo goed mogelijk ‘aan de slag’ te gaan. Onboarding is een wederzijds proces, waarbij het niet alleen draait om de behoeften van de organisatie van de werkgever. Minstens zo belangrijk zijn de behoeften, verwachtingen en verlangens van de nieuwe medewerker.
Vertrouwen opbouwen en versterken, bij medewerker en organisatie, is de essentie van goede onboarding. Vertrouwen bouw je op door over en weer de verwachtingen goed te managen die nieuwkomer en organisatie van elkaar hebben.
Werknemers hebben verwachtingen over wat ze moeten gaan doen, hoe de arbeidsvoorwaarden zijn. En hopelijk hebben ze al een globale indruk van de collega’s en de sfeer in het bedrijf. Maar wat gaat de nieuwkomer het bedrijf bieden? Wat verwacht de organisatie van de nieuwe medewerker? Na binnenkomst wordt zelden getoetst of de verwachtingen die de nieuweling en de organisatie over en weer van elkaar hebben in overeenstemming zijn. En of werknemer en organisatie op dezelfde lijn zitten qua inhoud van het werk en functioneren.
Feedback kan altijd beter
Daarbij is het belangrijk om je te realiseren dat een nieuweling snel conclusies trekt over zijn of haar verwachtingen. Dus doet de organisatie er goed aan om snel te informeren naar de mate waarin de werkelijkheid overeenstemt met de verwachtingen. Een realistisch beeld daarvan neerzetten tijdens de werving kan enorm helpen. Ook regelmatig (of zelfs continu) feedback geven over de verwachtingen die we van elkaar hebben helpt bij het opbouwen van vertrouwen.
Drie doelstellingen
Onboarding is niet alleen een sociale activiteit, het is ook een heel doelgerichte activiteit. De organisatie wil snel een goed functionerende nieuwe medewerker. Die nieuweling zelf wil zich graag zeker voelen bij zijn nieuwe werkgever. Om dat zo snel en goed mogelijk te bereiken, zijn er drie belangrijke doelstellingen voor onboarding:
- Landen op de nieuwe werkplek, zodat de nieuweling zo snel mogelijk op de hoogte is van alles dat hij moet weten om goed te kunnen functioneren.
- Dan moet hij zich verdiepen in de cultuur, normen en waarden en andere ongeschreven regels van de nieuwe organisatie.
- Ten slotte moet hij zich verbinden met de juiste mensen in de organisatie, zodat hij snel een bruikbaar netwerk kan opbouwen dat hem kan helpen en verder wegwijs maken.
Meer over onboarding en het proces lees je in het boek van Ardiënne Verhoeven (Onboarding – Het managen van verwachtingen). Haselgroep Groep erkent het belang van een goede onboarding van nieuwe collega's. Daarom bieden wij iedere door ons geplaatste kandidaat op een vaste vacature drie (gratis) onboarding coach sessies aan.
Klik hier om naar het originele artikel te gaan.