Recruiters zijn hun geld dubbel en dwars waard
Utrecht, 26 april 2013 - Gespecialiseerde bureaus zijn hun geld dubbel en dwars waard.
Deze lente kwamen wij een interessant artikel tegen van de hand van Vanessa Merit Nornberg, die een groothandel in bijouterieën runt in de Verenigde Staten. Omdat het ook prima van toepassing is op de Nederlandse situatie willen wij het graag met u delen. De oorspronkelijke tekst is hier te vinden.
Als het aankomt op het werven van kandidaten die de moeite van het gesprek waard zijn, dan heb ik eigenlijk nooit gebruik gemaakt van externe werving- en selectiebureaus (“recruiters”). Maar onlangs ben ik toch van mening veranderd.
Mijn bedrijf, Metal Maffia, beschikt over een uitstekend proces om kandidaten te ‘screenen’ en een fantastisch inwerkprogramma: ons zeer succesvolle team is daarvan het overtuigende bewijs.
En toch blijft het zoeken naar en het vinden van nieuwe werknemers een lastige taak voor mij. Als ik zover ben dat het aannemen van nieuw personeel kan beginnen, dan kost het mij iedere keer weer enorm veel tijd en inspanning om de juiste kandidaten te vinden voordat ik met mijn geweldige ‘screening proces’ kan beginnen.
Ondanks het feit dat ik precies weet waar ik moet adverteren – ik probeer echt het maximale uit mijn ‘zoek dollars’ te halen en een goede mix aan potentiële sollicitanten te vinden – kost het mij altijd weer veel tijd om mensen te vinden die bij ons passen en die de moeite van een gesprek waard zijn.
Ik heb intussen alles geprobeerd: van advertenties op grote vacaturebanken als Monsterboard tot advertenties op kleinere, gespecialiseerde vacaturebanken tot lokale universiteitsbanken waar ik mijn vacatures bijna voor niets kan plaatsen. Iedere keer opnieuw ervaar ik diezelfde moeizame zoektocht door die spreekwoordelijke hooiberg om die ene juiste kandidaat te vinden. Zo heeft het mij in het verleden tot wel vijf maanden gekost voor ik de juiste werknemer vond. Vorig jaar november, toen ik mijn wervingsplannen voor dit komende jaar opstelde, was ik dan ook niet optimistisch gestemd.
Ik heb het gebruik van externe werving- en selectiebureaus nooit overwogen. Zij leken mij zonde van mijn tijd. Zij zouden nooit in staat zijn om de juiste mensen op mij af te sturen, omdat ik zelf maar al te goed weet hoe je CVs moet lezen en interpreteren. Bovendien zijn zij veel te duur in relatie tot mijn kleine budget. Maar toen ik weer op het punt stond om advertenties op te stellen, kwam een van mijn ervaren stafmedewerkers op mij af en bood mij de naam aan van een op onze markt gespecialiseerd werving- en selectiebureau. Zij kende deze mensen en dacht dat zij ons goed zouden kunnen helpen. Ik was sceptisch, maar ik heb ze gebeld onder het mom dat naar hen luisteren mij geen geld hoefde te kosten.
De recruiter wist mij te overtuigen dat zij een grondige job zou doen, maar ik twijfelde nog steeds over de prijs. Ik beschik nu eenmaal niet over grote sommen geld die ik aan werving kan uitgeven. Volgens mijn eigen berekeningen – op basis van wat nu allemaal over tafel was gegaan – zou ik drie keer meer betalen dan wanneer ik de werving zelf ter hand zou nemen op de manier die ik gewend was. Maar aan de andere kant: deze recuiter zou mij alleen wat in rekening brengen zodra ze iemand had gevonden die ik in dienst zou nemen. Feitelijk nam ik geen enkel risico en kon ik altijd nog terugvallen op mijn eigen vertrouwde methode. Met veel bravoure nam ik het besluit met deze recuiter in zee te gaan en tekende het contract onder het mom “niet geschoten is altijd mis”.
De recruiter zond mij de CVs van 10 “starter” kandidaten. Ik heb er zes telefonisch gescreend, sprak drie in een persoonlijk gesprek en ik vond de juiste kandidaat – alles binnen één maand. De kosten bleken nu ineens aanzienlijk lager, omdat ik zoveel tijd bespaarde in dit werving- en selectieproces en omdat ik een kwalitatief veel betere pool van sollicitanten kreeg aangeboden om uit te kiezen dan in het verleden. En misschien nog interessanter was een opmerking die de uiteindelijk gekozen kandidaat met mij deelde tijdens het interview. Toen ik haar vroeg waarom zij er de voorkeur aan had gegeven om via een werving- en selectiebureau te worden gevonden, zei zij: “Omdat recruiters er voor zorgen dat je CV daadwerkelijk wordt gezien. Insturen via Internet lijkt meer op het verzenden van je CV richting vergetelheid”.
Als de meeste mensen deze dagen denken zoals mijn nieuwe medewerkster, dan is het duidelijk dat recruiters altijd over de beste keuze van kandidaten beschikken. Het ziet er naar uit dat ik een belangrijke nieuwe wervingstrategie heb gevonden.
Was getekend: Vanessa Merit Nornberg
Haselhoff Groep is een werving- en selectiebureau gespecialiseerd in HBO/WO-functies binnen het ICT domein, zoals
- ICT management – van teamleiders tot en met directeur ICT of CIO
- ICT regisseurs – met name regie voeren over uitbestede ICT processen
- ICT visionairs – adviseurs en consultants, enterprise architecten en architecten op deelgebieden en dergelijke
- ICT change agents – verander- en programmamanagers, projectmanagers en technische projectleiders, service en delivery managers en dergelijke
- ICT marketing, sales en account managers voor de ICT sector zelf.
Neem eens contact op via ons algemene nummer (0346) 586 000 of via info@haselhoff.nl om een afspraak te maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.