Login
Close
Login

Haselhoff in het FD - Tekort remt groeispurt van bedrijven in Amsterdam

Categories: Artikelen

Tekort remt de groeispurt van bedrijven in Amsterdam

Het tekort aan it’ers remt onze groei, zegt Edzard Geldeman van Queup. Dit is het bedrijf achter Mr. Ticket, waar supermarktklanten die sparen voor korting hun kaartjes voor de dierentuin, theater of pretpark kunnen bestellen. ‘We kunnen harder groeien, meer ideeën en concepten uitrollen, maar moeten soms nee zeggen.’
In tien landen voor tientallen winkelketens en honderden parken en theaters maakt dit Gazelle-bedrijf spaarconcepten voor een dagje uit. Om kortingen te berekenen zijn zware algoritmes nodig. Een toegangskaartje gaat op dinsdagochtend soms weg met 80% korting, maar op drukke zaterdag geeft een dierentuin veel minder korting.
Het systeem daarachter moet daarom dynamisch zijn en daarnaast moet een schaalbaar platform worden gebouwd voor de mobiele telefoon en een app om de vouchers te scannen. ‘Mr. Ticket wordt steeds meer een it-bedrijf’, zegt Geldeman. Het kernteam van de it‘ers wil hij graag in Amsterdam hebben. Met experimenten in India is het niet goed afgelopen.
It’ers aantrekken is volgens hem duur door de inhuur van werving- en selectiebureaus. ‘En dan is het nog maar afwachten hoe lang ze blijven. Ze rennen zo weer weg. Het helpt dat we met gave dingen bezig zijn. En dat we in Amsterdam zitten. Die Roemenen vinden het leuk om hier te wonen. We gaan verhuizen maar blijven in de Amsterdamse binnenstad.’
Veel bedrijven, en hun werknemers, zitten graag in Amsterdam. De werkgelegenheid zal er dan ook aanzienlijk harder groeien dan in de rest van Nederland, voorspelt uitkeringsinstantie UWV in haar jaarlijkse analyse van de Amsterdamse arbeidsmarkt. Voor het eerst is die nu krap te noemen voor werkgevers. De tekorten worden zelfs nijpend voor technische beroepen en it’ers.
Die worden belaagd door headhunters die hen graag voor een andere baan strikken. Bijna vier op de tien programmeurs wordt elke week een of meer keer gepolst om over te stappen, zo blijkt uit onderzoek van recruitmentbureau Intelligence Group. Voor ingenieurs, constructeurs en technici rinkelt de telefoon al bijna even vaak.

‘Het gat tussen vraag en aanbod neemt hand over hand toe’, zegt Gerrit Jan Hondelink van het in it’ers gespecialiseerde recruitmentbureau Haselhoff. ‘Een klant van ons heeft 70 it’ers in dienst en komt er nog 16 tekort. Ze winnen projecten die ze niet kunnen uitvoeren. Daardoor verdwijnen uiteindelijk hoogwaardige banen naar het buitenland.’ De ernstigste nood wordt met kunstgrepen gelenigd. It’ers op projectbasis inhuren, specialisten uit het buitenland halen en ouderen bijscholen in moderne programmeertalen. ‘Het beste werkt referral recruitment: via oud-collega’s werknemers losweken bij andere werkgevers’, zegt de recruiter. ‘Daarbij helpt het wel als je een goede werkgever bent, die vrijheid en faciliteiten geeft.’

Dat lukt aardig bij Messagebird, een Amsterdams bedrijf dat sms-, voice en chatberichten verstuurt voor bedrijven. ‘Het is een bekend probleem. De vraag blijft hoog en er is steeds minder aanbod. Wij hebben daar zelf niet zoveel last van, maar daar moet je wel wat extra’s doen. Zo hebben we een fulltime kok in dienst om voor hen te koken en de voertaal hier is Engels.’

Een rem op de groei wil Dejan Markovic van Mint Tower Capital het niet noemen, maar het krijgen van goede programmeurs is volgens hem zeker een uitdaging. Het beleggingsfonds en Gazellebedrijf, dat vlak bij het vuur zit op Beursplein 5, is door een behoudend risicoprofiel met deze lage rente voor veel beleggers aantrekkelijk. Maar om de groei vast te houden zijn er wel programmeurs nodig.

(auteur: Richard Smit)

blog_image:article_haselh_148008498258384df60905e.png:end_blog_image

Auteur

I Keur

Publicatiedatum

25-11-2016 3:41 PM

React

CAPTCHA ImageReload captchaPlay captcha
Copyright © 2024 Haselhoff Groep   |  IT Recruitment Bureau   |  Sitemap   |  Privacy statement
Job search
Haselhoff Groep B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close