63% zegt 'nee' tegen open marktplaatsen

By: I Keur 18-03-2013

Categories:Blogposts,

Utrecht, 25 maart 2013 - Zou u uw CV toevertrouwen aan een zgn. 'open marktplaats'?

Eigen onderzoek via LinkedIn levert de volgende antwoorden op deze vraag op:

De term 'open' marktplaats blijkt in veel gevallen onjuist gekozen. Open houdt in dat zowel een onbeperkt aantal aanbieders als een onbeperkt aantal afnemers toegang heeft tot de marktplaats. In de hier bedoelde gevallen gaat het om een corporate marktplaats, waarbij slechts één bedrijf of organisatie een portal beschikbaar stelt, waarop aanbieders van arbeid zoals werkzoekenden, zzp’ers, intermediairs en dergelijke hun eigen of andere CV’s of presentaties van kandidaten kunnen achterlaten.

Hier komt meteen een belangrijk nadeel helder en duidelijk naar boven. Deze voornamelijk 'papieren' exercitie zegt vaak weinig over de werkelijke kwaliteiten van de kandidaat en leidt regelmatig tot een matige tot slechte preselectie. Daarnaast treedt niet zelden de Type I Fout op, waarbij een geschikte kandidaat op grond van verkeerde veronderstellingen wordt afgewezen.

Een ander nadeel manifesteert zich vaak pas later: imagoschade. Dergelijke marktplaatsen blijken vaak gefundenes fressen voor de minder bonafide intermediairs en de bekende CV-schuivers waarbij uitsluitend op een lage prijs wordt ingestoken. Op een heuze open markt wordt een redelijke prijs bepaald voor vrager én aanbieder. Een private marktplaats is geen open markt (slechts één vrager) en dus wordt vrijwel automatisch geselecteerd op de laagste prijs.

Toch zullen dergelijke 'open marktplaatsen' hun plaats in de arbeidsmarkt weten te vinden. Het fenomeen zal zich ontwikkelen tot een van de vele 'marketing mix instrumenten' om vraag (corporations) en aanbod (kandidaten) bij elkaar te brengen en daar is niets op tegen.

Omwille van bovenstaande nadelen zal Haselhoff Groep niet deelnemen aan dergelijke marktplaatsen. Haselhoff Groep staat voor ICT vakmanschap én persoonlijke betrokkenheid. Wij demonstreren dat dagelijks in persoonlijke gesprekken met onze opdrachtgevers om te begrijpen wat onze Klant zoekt en in intensieve persoonlijke interviews met onze Kandidaten om te begrijpen wat hij/zij ambieert en daadwerkelijk kan waarmaken. Deze meerwaarde wordt al meer dan 25 jaar gewaardeerd door onze Klanten en Kandidaten.

Zoekt u zo'n gepassioneerd bureau, bel dan eens naar (0346) 586 000 en vraag een persoonlijk kennismakingsgesprek aan.