By: I Keur 31-12-2012
Utrecht, 2 januari 2013 - Kiest Nederlandse Overheid Bewust voor Lage Kwaliteit?
Steeds vaker zien wij (semi-)overheidsinstellingen, bijv. UWV en de Nederlandse Spoorwegen (alleen voor ICT personeel) kiezen voor het fenomeen van de open marktplaats om kandidaten eenvoudig te werven en vervolgens te selecteren. De achterliggende gedachte is helder en begrijpelijk: enorme besparingen in geld en tijd ten opzichte van de kostbare en tijdrovende aanbestedingstrajecten die – vaak ten onrechte – worden gevolgd. Welke voor- en nadelen kleven eigenlijk aan dergelijke marktplaatsen? En levert dit meer kansen op werk op voor de werkzoekende kandidaat of zzp’er?
De term open marktplaats blijkt in veel gevallen onjuist gekozen. Open houdt in dat zowel een onbeperkt aantal aanbieders als een onbeperkt aantal afnemers toegang heeft tot de marktplaats. In de hier bedoelde gevallen gaat het om een corporate marktplaats, waarbij slechts één bedrijf of organisatie een portal beschikbaar stelt, waarop aanbieders van arbeid zoals werkzoekenden, zzp’ers, intermediairs en dergelijke hun eigen of andere CV’s of presentaties van kandidaten kunnen achterlaten.
Hier komt meteen een belangrijk nadeel helder en duidelijk naar boven. Deze voornamelijk papieren exercitie zegt vaak weinig over de werkelijke kwaliteiten van de kandidaat en leidt regelmatig tot een matige tot slechte preselectie. Daarnaast treedt niet zelden de Type I Error op, waarbij een ware kandidaat op grond van verkeerde veronderstellingen wordt afgewezen.
Een ander nadeel manifesteert zich vaak pas later: imagoschade. Dergelijke marktplaatsen blijken vaak gefundenes fressen voor de minder bonafide intermediairs en de bekende CV-schuivers. Uit eigen onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld de reputatie van UWV al een behoorlijke deuk heeft opgelopen zonder dat UWV zelf daar part noch deel aan heeft gehad (behalve dan het in het leven roepen van een dergelijke marktplaats). Op een ICT professional, die een opdracht bij een dergelijke organisatie heeft uitgevoerd, wordt nu al een beetje neergekeken: “Je kon zeker niks vinden en toen ben je maar ver onder je prijs daar aan de slag gegaan”. Wellicht geheel ten onterechte, maar dat is wel de perceptie in de huidige markt. En imago komt te voet, maar gaat te paard.
Op een open markt wordt een redelijke prijs bepaald voor vrager én aanbieder. Een private marktplaats is geen open markt (slechts één vrager) en dus wordt vrijwel automatisch geselecteerd op de laagste prijs.
Omwille van bovenstaande nadelen zal Haselhoff Groep niet deelnemen aan dergelijke marktplaatsen. Haselhoff Groep staat voor ICT vakmanschap én persoonlijke betrokkenheid. Wij demonstreren dat dagelijks in persoonlijke gesprekken met onze opdrachtgevers (lees: begrijpen wat onze Klant zoekt) en in intensieve persoonlijke interviews met onze Kandidaten (lees: begrijpen wat hij/zij ambieert en daadwerkelijk kan waarmaken). Deze meerwaarde wordt al meer dan 25 jaar gewaardeerd door onze Klanten en Kandidaten.
Een interessante lopende enquête is hier te vinden.