Het gaat nog steeds goed met de Nederlandse economie. In februari was het werkloosheidspercentage 3,4%. Het gevolg van dit lage percentage is dat bedrijven onvoldoende nieuwe medewerkers kunnen vinden. Hierdoor stijgt de werkdruk bij de huidige werknemers. Het blijft dan ook belangrijk om goede werknemers te behouden. Wat zorgt er nu voor dat ze niet om zich heen gaan kijken? Wat vinden medewerkers anno 2019 het belangrijkste? Is dat de financiële beloning of zijn er nog andere factoren die een rol van betekenis spelen bij hun afweging om wel of niet weg te gaan bij een bedrijf?
Natuurlijk blijft salaris een belangrijke component bij de keuze om wel of niet een overstap te maken. Maar andere factoren die van belang zijn, zijn:
- De doorgroeimogelijkheden. Werknemers willen nieuwe dingen (blijven) leren en kansen binnen het bedrijf pakken. In een sollicitatiegesprek is dit vaak een van de belangrijke vragen die kandidaten hebben. Welke mogelijkheden heb ik op de langere termijn? Kan ik doorgroeien in mijn functie of binnen het bedrijf?
- Hier sluit ook de mogelijkheid om opleidingen en trainingen te kunnen volgen bij aan. Heeft een medewerker de mogelijkheid om aan te geven waar hij of zij zich verder in wil ontwikkelen? Welk groeipad heeft hij of zij zelf voor ogen en wat is er voor nodig om hier te komen. Laat je medewerkers ook weten dat er mogelijkheden zijn om opleidingen en trainingen te volgen zodat zij op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Ook de organisatie heeft hier voordeel bij omdat zij hierdoor ook mee kunnen groeien en ontwikkelen.
- Een andere belangrijke component is de werksfeer en –omgeving waar iemand werkt. Het salaris of de baan kunnen nog zo leuk zijn, maar als de sfeer onplezierig is, dan speelt dit zeker mee in de keuze om van baan te veranderen. Kijk dus ook binnen je eigen organisatie, hoe het met je medewerkers gaat. Zit iedereen nog op zijn plaats, hebben ze het naar hun zin etc.
- Maar misschien wel het belangrijkste is dat een medewerker waardering en erkenning krijgt voor het harde werk dat hij of zij verricht. Dit zorgt vervolgens weer tot tevredenheid op de werkvloer. Als je medewerkers zich gewaardeerd voelen, zijn ze tevredener, wat er uiteindelijk ook voor zal zorgen dat ze langer zullen blijven. Ook autonomie om zelf beslissingen te kunnen nemen over het werk en de uitvoering hiervan en de verantwoordelijkheid hiervoor dragen bij aan de tevredenheid die de werknemer ervaart.
Kortom als bedrijf zijn er verschillende aspecten factoren die je zelf kunt beïnvloeden, die eraan bij kunnen dragen dat medewerkers zich tevreden blijven voelen in hun werk.